Een rollenspel
voor het simulatielab
ontwikkelen
Actoren simulatieonderwijs
-
Deelnemers
-
Simulanten
-
Observatoren
-
-
Operator/instructor
-
Technische aansturing
-
Communicatie binnen simulatie
-
-
Facilitator/debriefer
-
Begeleiding en ondersteuning deelnemers
-
Doelstellingen helpen begrijpen en bereiken
-
Kunnen tussenkomen tijdens simulatie
-
Houden debriefing na simulatie
-
Opbouw simulatieonderwijs
Opbouw
1. Opbouw: setting intro
-
Herhaling bepaald stuk leerstof of theorie
-
Herhaling technieken
-
-
Mindset creëren
-
Wat is simulatieonderwijs?
-
Voorkennis oproepen
-
Wat kan je verwachten?
-
2. Opbouw: prebriefing
-
Voor simulatie
-
Herhaling concept simulatie
-
Gedeelde verwachtingen uitspreken: ‘we spreken af dat…’
-
Uitleg grondregels
-
-
Vertrouwelijk karakter
-
Informed consent
-
-
Kennismaking met simulatieomgeving/apparatuur/deelnemers
3. Opbouw: briefing casus
-
Teambriefing:
-
Informatie voor iedereen
-
Rollen verduidelijken
-
Verwachtingen uitspreken of net niet doen?
-
-
-
Individueel/groep:
-
Duidelijke verhaallijn per simulant
-
4. Opbouw: Scenario draaien (scenario-ontwikkeling)
5. Opbouw: debriefing
-
Persoon in professionele rol briefen
-
Nadruk op positiviteit
-
Debriefing doorlopen aan de hand van PEARLS
6. Opbouw: einde
-
Transfer
-
Toepassing in realiteit?
-
Belemmeringen?
-
Hoe hindernissen aanpakken?
-
-
Opportuniteiten?
-
Wat als applicatie niet werkte?
-
Scenario-ontwikkeling
Debriefing